KIO

KIO is een potentiële klant van DCM.

Hieronder vind je een korte beschrijving van het bedrijf KIO.
Onder ‘Opdracht’ lees je wat KIO van DCM verwacht en wat de consequenties hiervan zijn voor DCM.

Opdracht:
Het regelen van alle planning, opslag en vervoer van auto-onderdelen in Europa, via een Europees Distributie Centrum (EDC).

Beschrijving opdracht:
KIO is in Zuid-Korea een succesvolle autofabrikant. Ze willen het merk KIO ook in Europa introduceren, om daar markt te veroveren. Volgend jaar komen er 4 nieuwe auto’s op de markt, waarmee KIO de Europese markt wil overtuigen. Als dit lukt, wordt het jaar erop het assortiment verder uitgebreid.

Een belangrijk onderdeel van het succes is, naast de nieuwe modellen, een goede onderdelendistributie. De onderdelendistributie is voor dealers van belang bij het onderhoud aan de auto’s. KIO wil deze distributie vanuit Nederland organiseren, omdat de aanlevering van auto’s en onderdelen voornamelijk via de Rotterdamse haven gaat plaatsvinden.

KIO is dus op zoek naar een Europees Distributie Centrum in Nederland, die de accessoires- en onderdelendistributie van KIO gaat organiseren.

Specifieke informatie m.b.t. opdracht:

  • 140.000 soorten verschillende accessoires en onderdelen binnen 2 jaar
  • Hoge servicegraad om concurrentie voor te blijven
  • Snelle logistiek als servicewapen
  • Elk onderdeel moet altijd op voorraad zijn
  • Bestellingen van dealers moeten altijd binnen 24 uur geleverd worden

Let op: omdat KIO een potentiele klant is, heeft DCM nog geen bestaande locatie voor deze opdracht/klant.

Aanvoer
Herkomst Oost-Azië en Europa
Aankomst in Nederland • Voornamelijk haven van Rotterdam
• Eventueel haven van Antwerpen
Aanleveringsfrequentie • Dagelijkse aanvoer
Leveringswijze • Containers 20 ft.
• Containers 40 ft.
• Trailers
Aantal • Dagelijks 8 tot 15 containers
• Dagelijks 15 tot 22 trailers
Verwerkingstijd Verwerkingstijd is gebaseerd op het aanvullen van voorraden
• Altijd veiligheidsvoorraad aanhouden
Vrachtinformatie- en documenten KIO voorziet DCM van duidelijke vrachtinformatie voor elke aanlevering

Vrachtdocumenten:
• Bill of Lading
• Packing-List
• Inklaring door reder
• CMR-vrachtbrief

Europese leveranciers geven ten aanzien van trailerleveringen van tevoren aan wanneer zij komen leveren

Transport vanaf aankomstlocatie Aanleveringen moeten na aankomst in Rotterdam/Antwerpen binnen 5 werkdagen worden getransporteerd
Inslag
Goederen KIO heeft 140.000 verschillende soorten onderdelen, welke onder de volgende categorieën vallen:
• Carrosserie en plaatwerk
• Verlichting en lampen
• Remsysteem
• Uitlaatsysteem
• Onderstel en aandrijving
• Koelsysteem en verwarming
• Motordelen en toebehoren
• Filters en vloeistoffen
• Ruiten en toebehoren
• Interieur en bekleding
• Sensoren en elektronica
• Gereedschap

Let op: de goederen verschillen sterk in omvang en gewicht en kunnen waardevol zijn

Hoe worden goederen aangeleverd? Containers kunnen als volgt geladen zijn:
• Pallets met dozen
• Losse dozen
• Verzameldozen
• Kratten
Ingangscontrole • Aan de hand van Packing List
• Aantal
• Beschadiging
Inslagmethode • Aan de hand van de inslaglijst
• Ompakken op artikelniveau
• Opslaan op soort
• Opslag op vaste locaties
• Elk artikel voorzien van barcode en scannen
Opslag
Opslagtermijn Afhankelijk van doorlooptijd artikelen
Opslagmethode • Bulkopslag
• Dozen op pallets in palletstellingen
• Legbordstellingen
Opslagcondities  • Gesloten magazijn
• Droog
• Bewaakt
Voorraadbeheer • Realtime WMS-systeem 

KIO wil altijd de voorraad kunnen controleren, ook om leveranciers tijdig te infomeren

Uitslag
Orderverzamelen • Aan de hand van de orderverzamellijst
• Per dealer
• Artikelen/dozen scannen en afboeken van de voorraad
Verpakken • In dozen
• Op kratten
Verzenden
Klantgegevens • KIO geeft klantgegevens door
• 1.040 dealers in 26 landen

KIO verzorgt zelf de Order Entry voor alle dealers. De dealers hebben toegang tot de database van KIO en plaatsen daar zelf hun bestelling. Deze orders moeten automatisch worden verwerkt en ingelezen worden in het WMS van DCM

Verzendfrequentie • KIO voorziet DCM van een uitleveringsschema
• Dagelijks gemiddeld 936 dealers
• Op maandag tot en met zaterdag
Verzendwijze • Dozen
• Dozen op pallets (vaak met opzetranden)
• Kratten
• Combinatie van bovenstaand
Aantal • Gemiddeld 936 leveringen per dag
• Prestatie indicator van 99,4%
Vrachtinformatie- en documenten • Laadlijst per adres
• CRM-vrachtbrief per adres
• KIO wilt elke zending kunnen volgen, daarom wordt de track and trace code zowel aan KIO als aan de klant gecommuniceerd
Uitgangscontrole • Aan de hand van laadlijst en CRM-vrachtbrief
• Soort
• Aantal
• Verpakking
• Beschadiging
• Adresgegevens
Transport naar klanten • Gesloten vrachtwagen
• Trekker-oplegger combinatie
• Ingericht voor hangend vervoer